Tävlingar igen

Upp klockan 5 söndagsmorgon för att åka till Ljungbyhed (ca 1 timmes bilfärd) och vara där kl 7!!!!
Jag och Ronja var ute på ytterligare spårtävlingar. Sist jag tävlade spår sa jag ju att det inte skulle bli fler brukstävlingar för vår del. Ronja var kass i bakdelen (haltade) och bruks är för tufft då. Men nu har jag gett henne glukosamin med mycket gott resultat och även fått låna ett Back on Track-täcke som hon använt sporadiskt. Så jag hade anmält till en tävling till för att testa henne. Och ja, vad ska jag säga. Ronja höll. Hon hade inte ont. Men hon orkade inte hela tävlingen, varken psykiskt eller fysiskt. Vi lyckades ändå knipa en 3:e plats men med urusla poäng. Spåret var nog det sämsta hon gjort på länge, hittade bara 5 pinnar + slutet. Det var mycket tufft spår för henne. Spårpåsläppet blev bakspår med 7,5 som resultat. Uppletandet gav bara 5+5, hon blev mycket trött! Sen var hon ju trött på lydnaden. Men hon både kröp o hoppade. Men ändå fick hon nollor på momenten av olika anledningar. En nolla till "kammade" vi hem vid inkallningen där hon la sig istället för att ställa sig. Men jag ville ju egentligen bara kolla så hon höll och inte hade ont.
Hon var väl inte i alldeles bra form eftersom jag bara kunnat promenadmotionera henne nu sen hon haft ont. Löpning och cykling har vi fått lägga ner och på brukset måste dom vara mycket vältränade.
Och detta ger man sig in på friviligt och går dessutom upp kl 5 en söndagsmorgon! Så otroligt korkad man kan vara.

Resten av söndagen avnöjts på terrassen i den sköna vårsolen, lite solandes i våra härliga solstolar men även med att tvätta och olja trädgårdsmöbler. Skulle bara olja bordet egentligen, men både fåtöljer, soffa och en del armstöd fick bli fina. Det gick av bara farten. Lite ogräsrensning hanns oxå med.

Igår var vi iväg och tränade på klubben. Jag tränade bruks tillsammans med 2 andra som inte kommit så långt som vi. Så jag kände mig som en himla gnatkärring när jag kom med "goda råd och tips" till dom hur dom skulle agera och träna på bästa sätt och vis. Dom verkade förstås uppskatta det, men jag är så rädd för att det ska uppfattas som om jag kan mer och vill skryta, men så är det inte alls. Jag älskar hjälpa andra i deras träning och komma med tips och råd! Och sen se att det ger något - det är det som är kicken!
Jag och Ronja tränade lite framåtsändande genom att jag lägger ut godis och hon bara får springa rakt genom gruppen. Det har varit bästa sättet för mig att träna tidigare och har ändå gett oss ganska bra poäng på tävling. De senaste tävlingarna har det dock inte gått så bra med framåtsändandet. Vi tränade även inkallning, fritt följ med mycket vändningar, backningar, sidoförflyttningar, cirklar osv. Hade tagit med mig vittringsapporterna ut och fick hjälp med dom av mina träningskamrater. Det ingår ju inte i brukset, men det måste jag träna varje gång ändå. Det gick fantastiskt bra denna gången. Hon nosade fint på alla pinnarna utan att röra dom, tog min och kom till mig. Vi gjorde om momentet och samma sak igen. Jippi!!!!
Sen körde jag hopp som sista moment. Hade rätt höjd på hindret (dvs 85 cm) eftersom jag aldrig tränar med det annars. Vad jag ville belöna här var inte själva hoppet utan att hon springer långt ut efter hoppet. Hemma går det jättebra, men där står ju hindret alltid på samma plats och hon har lärt sig. Här hoppade hon o stannade direkt efter hindret, tittade på mig och undrade vad hon skulle göra. Jag sa ingenting och hon började titta sig omkring för att se om det fanns något jag ville hon skulle göra. Till slut kom hon tillbaka till mig och vi gjord om det. Hon hoppade, tittade på mig, tittade sig omkring och sprang en bit bort men mot stället där jag hade godis vid framåtsändande. Det var mycket snett ifrån hindret. Vi gjorde om det igen. Denna gången sprang hon rakt ut några meter och jag berömde med en gång. Nästa hopp förstod hon att hon skulle springa rakt ut långt så då gick det jättebra. Sänkte hindret sen och gjorde några hopp till och det gick jättebra. Körde även ett litet kryp, sen var vi klara!

Jag upplevde det som ganska bra träning, framförallt hoppet. Framåtsändandet är svårt att träna "rätt" när jag vet att Ronja går ner sig så på tävling och blir mycket låg på detta moment, så jag tycker det är bättre hon får springa så mycket hon kan vid träning.

Framöver blir det nog mer lydnadsträning än bruks. Får väl starta några lydnadstävlingar längre fram.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0