Sommaren är slut.....

Jo, det är den med säkerhet nu. I morse hade vi första nattfrosten. Is på bilrutorna och frost i gräset. Lite deprimerande. Vart tog sommaren vägen? Någonstans måste den ju ha varit? Men inte i Skåne! Det var underbart väder i morse, 0 grader, dimmaslöjor och en sol som försökte tränga sig igenom och värmde upp det frostbitna gräset. Helt magiskt.....! Men alldeles för tidigt. Nåja, det är bara att gilla läget och njuta av det vackra.

I helgen var jag, Jenny och Ronja på kennel-träff hos Ronjas uppfödare i Göteborg. Det skulle bli en kennelträff med lydnads- och agilityträning. På kvällen, kl 22.00, dagen innan jag skulle åka upp ringde uppfödaren och frågade om jag kunde hålla i en av kursdelarna; bruks-lydnad. Och jovisst kunde jag det. Men det var ju lite sent påtänkt. Hade inte precis någon möjlighet att förbereda något. Upplägget var i alla fall som så att valp-köparna blev uppdelade i 3 grupper om ca 5-6 hundar/förare i varje; -hundar under 1 år, -hundar över 1 år som inte tränat något speciellt tidigare, -hundar över 1 år som tränat tidigare. Det fanns 3 stationer; -agility, -lydnad, -bruks-lydnad. Varje ledare hade varje grupp i ca 2 timmar. Alla grupper gick till alla stationer. Jag la upp det som så att jag hade en god stund till att förklara de olika bruksgrenarna. Ingen av förarna hade tränat någon bruksgren tidigare och visste heller inget om bruks. Så det var kul att bara berätta om hur det går till i brukset och alla moment som ingår. Sen fick de pröva på en del moment som budföring, framförgående, kryp, apport och hopp.
Själv tyckte jag att allt gick jättebra och jag hoppas verkligen att alla var nöjda och fick ut mycket av dagen. 

I söndags var vi hos min svåger och svägerska i deras stuga i Kristianstads-trakten och "lekte Asterix och Obelix" (= plockade svamp och åt grillat vildsvin). Det var mycket trevligt och vi hittade flera liter svamp, främst trattkantareller (som vi inte har i skogarna hemmavid). Vildsvinet var godare än det vi grillade hemma, men jag hoppade över den delen, smakade bara. Gillar ju inte äta såna djur.
När vi åkte hem visade svågern oss till ett vildsvinshängn där vi skulle se hur Ronja reagerade på vildsvin. Men hon reagerade inte alls. Visst blev hon lite rädd när alla 37 svinen sprang emot staketet, men det hade hon blivit även om det varit vanliga grisar eller tom hundar. Så hon verkar inte vara rädd för vildsvin. Inte om de inte anfaller iaf *ler*

Grämer mig fortfarande över de utsålda Springsteen-biljetterna. Blääää!

Kommentarer
Postat av: larsson

hahha det har ALDRIG vart nån sommar i år ju! :(

2007-09-05 @ 16:35:26
URL: http://bestick.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0