Thomas Helmig

Jo, så var jag och kompisen i Köpenhamn, Tivoli, för att se Danmarks stolthet - Thomas Helmig. Åkte in direkt efter jobb och letade upp en trevlig liten kvartersrestaurang på en sidogata från Ströget, ganska nära Rådhusplatsen. En liten mysig restaurang som hette Dubrovnik, med mycket god mat, trevlig service och, det bästa av allt, rökfritt! Jo, danskarna införde rökförbud på restauranger förra veckan och det hade vi ju inte en tanke på. Men jag lovar, det märktes. Förr fick man ofta "skära" sig igenom röken på restaurangerna och nu var det så fräscht och fint. En man, i sällskapet sidanom oss, gick ut för att röka och det hade resten av sällskapet mycket roligt åt. Danskarna kommer oxå att vänja sig, vad tiden lider.
I alla fall, efter god mat och alldeles för mycket snack, höll vi på att missa tiden till Tivoli. Vi fick småspringa dit och kön in var otroligt lång. Vi kom in och fick gå en jätterunda, runt om alla som redan kommit, för att komma mitt för scenen. Men det hjälpte inte. Även om vi stod mitt för scenen, stod vi säkert 80-100 m bort. Vi kunde med lite god vilja se storbildstavlorna, men det var allt. Tivoli är en väldigt lummig plats och runt om hela scen-området finns en massa träd som nu stod i vägen för oss. Så vi såg inte så mycket, men stämningen var otroligt hög och härlig och Thomas kan verkligen få igång en publik som även står långt bak. Ljudet var bra, så vi hörde mycket bra. Jag tror aldrig jag sett så mycket människor. Hörde sen att på Stortorget i Malmö, där The Ark spelade samma kväll, var det 30.000 människor och såg The Ark. Prick 23.00 fick dom stänga av (???) Stortorget för att inte fler människor skulle komma dit. Det är många. Men det var minst lika många på Tivoli. Samma sak här. Strax innan konserten började stängde de grindarna in till Tivoli för att det redan var för mycket folk. Vi kom in precis innan. Och alla som varit på Tivoli vet hur stort det är och då är det otroligt att dom kan stänga för att där är för mycket folk. Härligt var det trots att vi inte såg något och Thomas gav minst 150% av sig själv, som alltid. När konserten var slut var det kö för att komma ut från Tivoli!!!

Igår hade vi high life i Genarp - Genarpsdagarna med både uppträde, musik, öltält med irlänsk musik, liveband, stjärnchansen, mattält , tivoli, marknad, loppis-stånd mm. Väldigt trevligt o kul. En mini-mini Malmö Festival. Idag har jag därför tagit det lite lugnt.

Var iväg och handlade lite nya växter till min rabatt där jag bla har pioner. Har köpt en marktäckare - backnejlika och 2 olika löjtnantshjärtan (en vit- och en rosa-blommande) som ska stå lite vid sidan om samt en liten lavendel "Edelweiss" som är ett komplement till en annan lavendel jag har vid min klematis. Dessutom köpte jag lite lökar, tulpan och påskliljor. Påskliljorna var av någon "fin" , dyr sort som jag inte har någon aning om vad det är för några, men de var fina på bilden. Jag har dessutom fått ner allt, utom lökarna, i jorden.

Nu ska jag bara rensa kantareller!

Hemsidan är nu uppdaterad>>


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0