Rispuffbars (eller låtsas-Snickers)

Igår gjorde jag de här bars-en igen med puffat ris i.
Förra gången tyckte jag det blev alldeles för mycket ris i dom och ville nu har fram mer av jordnötssmörete och gojan så jag gjorde om receptet lite. Gojan blev dock lite för lös, så medan dom stelnade i kylen flöt dom ut något eller sjönk ihop lite. Men annars blev dom perfekta :-)


Såhär gjorde jag dom!

150 g jordnötssmör
1,5 dl ljus sirap
0,75 dl strösocker
Ca 4-5 dl osötade rispuffar
175 g mörk choklad

Blanda jordnötssmör, sirap och socker i en stor kastrull. Sjud tills sockret har smält och rör om. Häll i rispuffarna och blanda väl. Jag hällde i lite i taget tills jag tyckte att det blev lagom och inte för mycket.
Klä en form, ca 20x25 cm med bakplåtspapper. Fördela massan i formen. Platta till den så att hela botten täcks. Hacka och smält chokladen. Häll den över jordnötsmassan och bred ut den jämnt.
Låt chokladen stelna något och skär sen upp i bitar. Ställ bitarna i kylen för att få dom att stelna helt.

Nu är det ju så att jag använde mig av cashewnötssmör eftersom jag har gjort egen och det funkar utmärkt.
För att få dom ännu mer Snickers-lika kan man säkert blanda ner jordnötter istället för rispuffar. Ska jag prova nästa gång :-)

Om du vill göra eget jordnötssmör (cashewsmör) gör enligt detta recept!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0