Jordnötskakor

I morse, innan frukost, bakade jag!!!
Ja, jag vet, jag är helt galen! Men hade hittat ett recept på en småkaka som bara verkade så himla god och lätt att göra - Jordnötskakor av hemmagjort jordnötssmör.

Skrev ju igår att jag gjort eget jortnötssmör som blev cashewnötssmör eftersom jag köpt fel!!!!
Så kakorna idag blev då cashewnötskakor då man skulle ha "smöret" i.


I alla fall, vad dom än heter och vad det än blev, så blev dom gudomligt goda och det var så himla simpelt att baka så vem som helst kan göra det innan frukost!!!
Om man har jordnötssmör hemma förstås. Se recept nedan!

Måste bara kommentera ett nytt (för mig) choklad som jag hittade idag och bara var såååå himla gott; Lindt Excellence Stracciatella, vit choklad. Ofta tycker jag vit choklad är alldeles för söt, men denna var ju bara så jädra god, så det är svårt att hålla sig borta från den. Just denna hittade jag på Coop i Höllviken, har faktiskt inte sett den någon annan stans. Hoppas den finns i Arlöv med, annars blir det många turer till Höllviken :-)

Recept jordnötskakor

100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 dl jordnötssmör (se recept nedan på min hemmagjorda)
2 msk sirap
2,5 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat

Blanda samman smör, socker och jordnötssmör till en jämn massa. Rör ner sirapen.
Blanda mjöl och bikarbonat för sig och rör sedan ner det i smeten.
Forma till en fast kakdeg och rulla till två plåtlånga längder. Lägg på plåt med bakplåtspapper, platta ut dom och grädda i 175 grader i ca 15 minuter.
Skär längderna på snedden till ca 2-3 cm breda kakor.

Kommentar: Gör stor sats, för lovar att dom går åt som smör i solsken :-)



Recept på hemmagjort jordnössmör

Jordnötssmör (alt cashewnötssmör)

5 dl jordnötter/cashewnötter
2 msak rapsolja

1) Mixa nötter och olja i en mixer med kniv tills blandningen är så slät du vill ha den
2) Häll på burk och förvara i kylskåp



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0