Lingon-mazariner

Har idag bakat!!! Yeeeeaaaahhhhh!!!!!
Såg ett recept på mazariner som såg gott ut. Är annars inte så förtjust i mazariner, påminner för mycket om marzipan eller mandelmassa och gillar ju inte det precis.
Men detta var lingon-mazariner och lingon är ju lite syrliga, så det borde funka.

Och dom blev väldigt goda men fick inte alls den färgen som förlagan hade och jag tänkte inte på att jag skulle färga själva fyllningen, så jag fick pimpa till dom lite :-)
Några fick en röd glasyr med silverkulor på och några fick en klick turkisk yoghurt med lite lingonsylt på.
I original-receptet användes rårörda lingon och det hade jag inga hemma utan använde mig av lingonsylt. Kanske därför färgen på innehållet inte blev så rött hos mig!???


Vill du oxå baka dessa enkla goda kakor?
Här är receptet!

100 g smör, rumsvarmt
0,5 dl socker
1 tsk kanel
1 ägg
3 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g riven mandelmassa
1 ägg
1,5 dl rårörda lingon

Alternativ fyllning som jag använde:
120 g mald mandel (eller gör som jag använd mandelmjöl)
120 g florsocker
85 g smör
2 stora ägg

Mixa eller vispa med en elvisp smör, socker och kanel i en bunke. Tillsätt ägg och mjöl och arbeta ihop till en deg. Låt degen vila i kylen i ca 30 min.
Sätt ugnen på 200 grader.
Bland under tiden ihop fyllningen.
Tryck ut degen i mazarinformar.
Lägg i fyllningen. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min.
Serveras ljumma eller kalla med vispad grädde eller creme fraiche/yoghurt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0