Hemmagjorda chips!

Ja, idag har jag igen gjort hemmagjorda chips!!!!
Provade även att göra på sötpotatis men dom blev inte så bra.
Eller såhär var det!
Jag skivade några fina potatisar med skal på och la dom på en (varmlufts)plåt med bakplåtspapper på. Skivade sötpotatis och la på samma plåt. Kryddade med flingsalt och fransk kryddblandning.
Satte in i ugnen på 150 grader. Efter 15 minuter hade sötpotatisen skrumpnat ihop, så jag tog ut dom. Dom hade inte torkat heller :-( Fortsatte grädda potatisen i ca 10 minuter till. Kolla i ugnen hela tiden så dom inte blir brända. När dom får fin färg så ta ut dom och låt svalna på plåten.

Sötpotatisen blev aldrig hårda, men mycket goda.
Kan tänka mig att man kanske skulle låta dom gräddas i ugnen tillsammans med tex rödbetor, palsternacka och andra rotfrukter och potatisen separat.

I alla fall blir dom mycket goda. I flera recept har jag läst att man ska tillsätta olivolja, men jag bryr mig inte om det och dom blir jättebra ändå och kryddorna fastnar bra. Mycket nyttigare, billigt och enormt gott :-)

Trevlig helg på er alla!



Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Vad konstigt med sötpotatisen - tur att de blev goda ändå! Duktigt att göra egna chips <3

2011-10-29 @ 02:24:48
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0