Kanelchoklad krans

Bakade en "helt vanlig" kaka idag men med lite annorlunda smaker i; choklad, kaffe och kanel.
Formen blev kanske inte den bästa, men smaken var ljuvlig och doften helt otrolig av kanel :-)




Receptet på kakan hittade jag i Frestelser i choklad av Anne Wilson. En fantastisk liten bok för alla chokladälskare som jag fått en gång när jag arbetade på Sydsvenskan.
Här delar jag med mig av det till alla choklad- och kanel-älskare!


Kanelchokladkrans

150 g mörk blockchoklad, hackad
2,5 dl kokande vatten
2 tsk snabbkaffepulver

3 dl strösocker
3 ägg
6,25 dl vetemjöl (jag använder alltid vetemjöl special)
1 msk bakpulver
2 tsk malen kanel, siktad
1,75 dl lätt-creme fraiche eller gräddfil (själv tog jag turkisk yoghurt)
Chokladlöv som dekoration
2,5 dl grädde, vispad till servering

1) Värm ugnen till 175 grader. Pensla en kransform med 20 cm diameter med smält smör eller olja. Mjöla formens insida och skaka bort överflödigt mjöl.

2) Blanda blockchoklad, kokande vatten och kaffepulver i en liten skål; blanda väl.

3) Vispa smör och socker vitt och pösigt med elvisk i en skål. Tillsätt ett ägg i taget och vispa om ordentligt efter varje ägg.

4) Häll över smeten i en stor skål. Tillsätt chokladblandningen och vispa så att allt blandas. Vänd ner de torra ingredienserna omväxlande med creme fraiche. Rör om så att allt precis blandas och smeten är nästan slät.

5) Skeda över smeten i den smorda formen och släta till ytan. Grädda i en timme eller tills provstickan förblir torr när den har stuckits in i kakans mitt.

6) Låt kakan stå i formen i 10 minuter innan den stjälps upp på ett galler för att svalna. Dekorera med chokladlöv och servera med vispad grädde.

Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0