Nu bär det snart iväg...

...till ett absolut helt vitt landskap med över 2 meter snö och (förhoppningsvis) lite sol härligt väder.
Men som det ser ut nu så snöar det nästan hela tiden nere i Alperna.
Jaja, ska inte klaga. Åker ju ner för att kunna åka skidor och då är gott om snö det som jag allra helst vill ha.
Sen är det annat jag vill ha när jag är nere i fädernes land. Sånt som jag inte får tag på här hemma av matvaror. Vissa saker kan jag faktiskt köpa här, men en del går inte och det längtar jag ju naturligtvis ännu mer efter.

ALMDUDLER -
är en typ av läsk (jo, dricker faktiskt sånt därnere) som är gjord på örter. Supergod!








APFELSTRUDEL
 - alltså den klassiska Österrikiska äpplekakan. Måste man ju bara ha!





 BACKERBSENSUPPE - en soppa där man lägger i dessa "backerbsen" som betyder "bakade ärtor". Gott i backen!






FRITTATTENSUPPE
- soppa på strimlade pannkakor. Lovar det är mycket godare än det låter!






 GERMKNÖDEL
- min absoluta favoritefterrät. En typ av kokt degklump med plommonsylt inuti. Mums!




GÖSSERBIER
- god Österrikisk öl att njuta av i backen (och efter backen oxå).
"Gut - Besser - Gösser" sa reklamen förr!






GRIESSNOCKERLSUPPE
- min favoritsoppa som jag försöker göra hemma oxå.
Tja, hur översätter man det? "Mannagrynsknödel-soppa"!






 KAISERSCHMARREN
- en typ av pannkaksröra kan man väl beskriva det. Supergott!






LEBERKÄSE-SEMMEL
- Jättegott att äta som frukost eller som en lättare fika.
Ordagrant översatt blir det "leverost-bulle", kanske inte låter så gott. Men det är varken lever eller ost. Påminner mer om en grillad, välkryddad falukorv. 






MOZART-LIKÖR
- Supergod likör av typen Baileys fast denna innehåller mer av choklad och (tror jag) väldigt lite grädde. Den är inte alls lika tjock och gräddig som Baileys. Namnam!

Denna finns även i vit choklad och mörk choklad.






 AMADÉ-LIKÖR
- den här "klara" choklad-likören med lite smak av apelsin tog www.mozart-distillerie.com fram till Mozarts 250-års dag. Den är minst lika god som de krämigare Mozart-likörerna.







OBSTLER
- en typ av fruktsnaps som oftast serveras varm.
(I Österrike har bönderna ofta tillstånd att bränna sitt eget brännvin som framställs av gårdens egna frukter.)
Och jaaa, den är jättegod varm när man åker skidor och är lite kalla om magen!





 PALATSCHINKEN
- dvs pannkakor som serveras på olika sätt med olika fyllning.





SCHAUMROLLEN
- ååååhhhh, favoritbakelse som jag inte äter så ofta därnere heller eftersom jag tycker dom ska komma direkt från kondiset och åker man skidor är kondiset oftast stängt när man kommer tillbaka från pisterna.

Kommentarer
Postat av: Anna & Pelle

Inte något nyttigt så långt ögat når! We like!!! Ha det så roligt i backen, swooch, swooch...

2009-02-27 @ 08:22:39
URL: http://pelleerovraren.blogspot.com
Postat av: jenny

Oh my god så mycket gott! Nu vet du vad du får bjuda på när klubben har sina medlemsmöten! Ha det jättekul, och kom hem i ett stycke!

Jenny & Zorro

2009-02-28 @ 19:00:39
URL: http://www.vallhundenzorro.blogspot.com.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0