Deadlines

På tidningar (och andra medier) har man olika deadlines, alltså sista dag då man har möjlighet att lämna material till tidningarna för att föras in i tidningen.
Deadlines är ju nödvändiga för att allt ska vara inne och helt klart innan tidningen går i tryck. Olika deadlines används för olika typer av tidningar och beroende på vad det är för material.
Nu jobbar jag ju med grafiskt material, mestadels blir det annonser då.
För några veckor sedan fick jag veta av min chef att jag skulle göra 2 annonser som skulle in i 2 olika tidningar - samma dag!!! Alltså deadline var den dag han meddelade mig att jag skulle göra annonserna.
De här annonserna skulle skickas till ett produktionsbolag som producerar flera olika tidningar, men till olika ftp-adresser. Eftersom det var 2 olika tidningar så var det givetvis 2 olika storlekar på annonserna.
Det är rätt tufft att producera 2 st annonser med bilder och så och få dom klara på en dag. Nåja annonserna var inte så stora och jag visste ungefär hur det skulle se ut. Men bilderna!!!!
Ingen har en aning om vilka bilder som användes förra gången och de bilderna dom vill ha in i annonsen nu hittar jag ju givetvis bara lågupplösta. Dessa 2 tidningar krävde dessutom väldigt högupplösta bilder, dvs 300 dpi. I normala fall brukar det bara vara 170 dpi. Men men.... Det var bara att börja leta och försöka hålla deadline.
Efter många om och men blev annonserna klara i tid och då får jag veta att den ena annonsen skulle lämnats veckan innan!!!!
Ja ja!!!

I alla fall, vid lunchtid idag fick jag ett mail från min chef.
Det var en påminnelse från ovan nämnda produktionsbolag om en annons som skulle in i tidningen och där deadline var den 20 februari.
Min chef skrev bara till mig: använd den annonsen med mäss-loggan.

Då blev jag misstänksam. För de 2 annonserna jag redan hade skickat hade jag uttryckligen skrivit i meddelandefältet att jag ville veta så de kommit fram och var okej. Och ingen har hört av sig. Vad var nu detta för annons? Var det någon av de andra 2 tidningarna? Jag blev även uppmanad i mailet att ladda ner icc-profiler för en tidning. Men det hade jag ju gjort.
Dubbel och trippel-kollade alltihop och ringde tjejen på produktionsbolaget.
Då visar det sig att detta är en 3:e annons som skulle in i en 3:e tidning!!!!!!
Och min chef säger bara; använd den annonsen med mäss-loggan.
Alltså vet han att det är rätt storlek på den annonsen, rätt upplösning, rätt färgmättnad mm?
Nej, det vet han inte. Men det är ju såååå lätt att bara ta en gammal annons att skicka iväg.
Och eftersom deadline var passerad så var det ju himla smidigt oxå!

Uuuuuhhhhhh........!
Noll koll här på vad dom beställt i annonsväg.
Det slutade i alla fall bra. Fick reda på storleken på annonsen, kunde modifiera om annonsen med mäss-loggan lite så den passade, laddade ner tidningens profiler och fick iväg allt snabbt och smidigt.
Men det var rena turen att allt gick så smidigt denna gången.
Kan man bara får önska sig att chefen är lite mer förutseende nästa gång, så jag är förberedd på vad som ska komma???
Tack!

Kommentarer
Postat av: Linda

Kul med chefer som förbereder en på saker och ting i god tid.....



Foppar tackar och hälsar så mycket till Ronja, han blev jätteglad.

2009-02-23 @ 20:49:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0