Hemsidan uppdaterad

Idag har Ronja och jag varit och tävlat lydnadsklass elit på Svedala Brukshundklubb.
Och ja - vad ska man säga?
Vi fick en nolla på ett moment, men det var helt och hållet mitt fel. Det var på hopp med apportering av metallföremål. När jag kastade apporten äver hindret blev det fruktansvärt snett och så studsade apporten dessutom. Så den hamnade lååååångt till höger om hindret. Trots att jag uttalade hopp-kommandot extra tydligt, hoppade inte Ronja utan sprang direkt bort till apporten och tog den - jätteglad!
Ja ja Karin, du måste träna "kasta apport".

Men resten då? Vad ska jag säga? Idag utförde hon alla momenten bra - hon utförde alla moment (utom hopp då) och själv tyckte jag det var ganska väl utfört oxå. Men, elit-klass är tufft och dom drar oerhört mycket poäng på tempot. Och Ronja har ett lunk-tempo just nu. Hon har ju aldrig varit snabb precis, men nu de senaste årets tävlingar har det verkligen varit lunk-tempo. Och det är inte kul. När hunden gör saker och ting bra, men det går för långsamt.
Som tex rutan. Hon sprang fint fram till konen, jag kommenderade rutan och hon sprang in i den, med ganska bra tempo - galopp hela vägen, men kanske inte så snabbt. Hon stannade fint mitt i rutan. Jag blev jätteglad. La sig hyfsat snabbt. När jag sen kallade in så reagerade hon tydligen väldigt sent och kom lunkande till mig!!!! Vad får jag då? En 7:a!!!! Det var alltså perfekt genomfört, men tempot var lunk-lunk! Suck.
Så var det genomgående.
"Ranta-runt-i-rutan"-momentet missade hon ena kommenderingen och la sig när det var sitt. Det var nog annars största missen förutom hoppet. Apport-dirigeringen, som brukar gå superbra, var hon väldigt misstänksam mot att springa till konen. Fick ge 3 kommandon innan hon lunkade fram till konen. När jag sen gav kommando vänster-apport rusade hon iväg och "dödade" apporten och kom in med den i ganska bra tempo. Slutet var lite kasst. Alltså, varför gick hon inte till konen????
Så var hela tävlingen. Men efterom alla moment i sig gick bra och jag vet hur hon är med tempot är jag väl ändå ganska nöjd. Men det är väl nu när hon är på sista-tampen-tävlingar som man är nöjd med sådana här resultat.
Resultaten är uppdaterade på hemsidan>>

På eftermiddagen agerade jag tävlingsledare för lydnadsklass 1. Det var 12 deltagare i min grupp och allt flöt bra, trots att det kom en störthagelskur när tävlande nummer 2 var inne. Det var jättesynd om henne, hennes hund blev jättepåverkad av det.

Men nu är jag jättetrött..... zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0