Hundträning

Tränade Ronja hemmavid igår - lydnad elit-programmet. Har ju, av någon underlig anledning, anmält mig till några lydnadstävlingar. Då måste man ju träna oxå *suck*
Sist gick det ju inte så bra. Dels pga grishjärta-godiset jag hade i fickan. Jag var i alla fall helt uppgiven.

Igår tränade jag med enbart Frolic, i små små bitar. Träningen gick kanon.
Försökte köra igenom hela elit-lydnadsprogrammet. Nåja, något kortat fritt följ men jag försökte lägga störst vikt vid höger-om-halt och sittningarna i högerhalten. Jag har ju alltid själv haft problem med just högersvängen och Ronja är inte så stabil i halterna att hon alltid sätter sig rakt. Ofta blir svängen för snabb och hon liksom "springer" efter och jag gör en snabb halt och hon måste snabbt sätta sig och då är hon oftast lite före och sätter sig då snett eftersom hon tittar på mig. Jag har jobbat med detta jättemycket detta året eftersom jag själv kommit fram till att det är jag som gör fel i svängarna. Men det är inte lätt att lära en "gammal människa sitta" *fniss*
Hunden är lättare att lära. Men inte så konstigt, hon får ju godis.
I alla fall så körde jag många högerhalter och heltomhalter. Gick mycket bra. Måste tänkta på att vända mig mycket långsamt och med ett pyttelitet steg i själva vändningen. Back- och sidförflyttningarna gick jättebra. Hon var på hugget där.

Gå-rutan gick bra, bra snabbt stå - bra snabbt sitt - hyfsat snabbt läggande.
Inkallning gick oxå bra, la det mesta krutet på läggandet eftersom hon lägger sig rätt så sent. Men igår gick det kanon!
Sändande till rutan - snabbt till konen, snabbt till rutan och sprang rakt in på på rätt ställe, stannande henne och mycket mycket beröm. Tom så mycket att hon blev så glad så hon sprang ut ur rutan igen till godisskålen (hmmm...).
Apportdirigeringen gick lite sämre. Men jag hade lagt ut apporterna innan jag körde rutan och ville bara hon skulle gå på handtecken. Hon sprang mot godisskålen hela tiden. Apporterna syntes inte i gräset. Men efter några omskick gick hon rätt och hittade apporten.
Fjärrdirigeringen gick kanon. Back-sitt hela tiden och även back-ligg, både nära och på fullt avstånd.
Sen var det ju vittringsapporteringen. Första skicket tog hon fel pinne, gjorde sedan om det 4-5 gånger och hon tog rätt hela tiden. Jättebra. Men jag måste träna det varje dag.
Hoppet gick kanon. Gjorde bara ett hopp, hon sprang långt ut - mycket belöning och sen slut.

Jättebra träning. Hoppas det kan hålla i sig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0