Ost- och vinprovning

Häromdagen var vi bjudna på ost- och vinprovning på en bank i staden. Det var Möllans ost som stod för ost- och vinprovningen. Och vilken höjdare det blev. Jag älskar ju ost av alla de slag (och vin oxå för den delen) men till slut blev det lite väl mycket av ostarna. Vi fick i alla fall prova 11 olika sorters ostar, ganska stora bitar - faktiskt. Till det hade vi ett italienskt surdegsbröd, ett gott kex och ett slags italienskt tunnbröd. Vi hade även kvittengelé, fikonmarmelad och nyponcreme som kunde ätas tillsammans med de olika ostarna.
Här är ostarna vi fick prova:
1) Morbier de Cleron, Frankrike, från ko (mycket god)
2) Le Puy de Fou, Frankrike, från get (mycket god)
3) Manchego, Spanien, från får (mycket god, min favorit)
4) Appenzeller Extra, Schweiz, från ko (god, men något mindre smak)
5) Gruère Reserve, Schweiz, från ko, (mycket god)
6) Parmigiano Reggiano, Parmesan, Italien, från ko (otroligt god som desertost)
7) Vacherin Mot d'Or, Schweiz/Frankrike, en vinterost, från ko (god, men något mindre smak)
8) Brie de Meaux, Frankrike, från ko - äkta brie (otroligt god och jättekladdig, min favorit bland mjukostarna)
9) Monte Enebro, Spanien, från get (nej, inget för mig, för stark)
10) Trivera, Sverige, blandad get, får o ko-mjölk (nej, för stark för mig)
11) Roquefort Vieux Berger, Frankrike, från får (nej, gillar inte så starka blåmögelostar)

Som ni förstår så var det en underbar kväll med massor av goda ostar. Men min absoluta favorit var inte med här bland dessa 11; det är Le Berlot en får ost från franska Pyrenéerna och även Mahon en ost från Menorca. Alla dessa finns på Möllans ost. Möllans ost har ett sortiment på ca 400 ostar, så visst är det svårt att välja när man är där. Men nu har jag åtminstone 11 nya ostar som jag kan lite om.
Vinerna? Jo, dom minns jag inte så mycket av, men dom var supergoda och det röda vinet som var Sydafrikanskt var det absolut allra bästa. Supergott!

Möllans ost - här hittar du deras hemsida!

Kommentarer
Postat av: Annika

Har helt missat att du har blogg också nuförtiden. Och herregud - övningskör Pernilla redan!? Minns när du var gravid med henne... det var väl bara häromåret, typ? Inte har vi väl blivit SÅ mycket äldre sen dess!?! ;o)

2007-10-08 @ 16:46:38
URL: http://citronanka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0